Smart ministerium flytter til Aarhus. I en uge

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter flytter midlertidigt til Aarhus i uge 39. Her vil man diskutere smart cities med Aarhus Universitet

Det er umuligt at komme uden om de digitale teknologiers rolle, når man taler om udvikling af byer og regioner. De spiller en helt central rolle i organiseringen af nutidens og fremtidens byer.

For at forstå, i hvor høj grad og på hvilke måder informations- og kommunikationsteknologi (IKT) kan bidrage positivt til at forme danske byer – og hvor teknologien giver anledning til nye bekymringer – har byer og samfund et udtalt behov for at dele erfaringer og visioner.

Det er derfor, Aarhus Universitet og Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter tog initiativ til det danske Smart City-netværk.

Her udveksler og former danske kommuner, regioner, universiteter og organisationer konkrete bud på metoder og modeller for de nødvendige forandringsprocesser, som alle byer og samfund er nødt til at forholde sig til.

70% af Europas befolkning bor i byer, og de fleste af dem i mellemstore byer som Aarhus. Aarhus Universitet er medstifter af Smart Aarhus, som er et regionalt partnerskab, der i en årrække har fungeret som forum for tvær-sektoriel koordinering af smart city-initiativer.

Aarhus Universitet har i kraft af sin platform AU Smart Cities sat sig i stand til at gå ind i disse komplekse sammenhænge, effektivt og fleksibelt, til gavn for både forskning, uddannelse og vidensudveksling.

I løbet af ugen er der en lang række muligheder for studerende og ansatte til at møde og udveksle med ministeriet og AU Smart Cities.

Hele programmet for ugen kan ses her: MBBL flytter ud.

Oops, an error occurred! Code: 2024032819035930814071