Forskningsworkshop: Smart Cities og Big Data

69 forskere og 15 lande var samlet i Aarhus for at dele perspektiver på Smart Cities og Big Data

[Translate to Dansk:] Godsbanen and Institute for (X)

D. 4. april 2014, inviterede AU Smart Cities, sammen med PIT og The Danish Mobile Media and Communication Research Network, interesserede forskere til at deltage i et endagsforskningsseminar for at dele perspektiver på den nuværende situation af Smart Cities og Big Data.

Smart Cities og Big Data er relativt nye buzzwords, men hvorfor? Forholdet mellem urbane og teknologiske udviklinger er gammelt, og ligeledes er menneskets forsøg på at lagre og analysere store mængder af information.

Langt hen af vejen er den seneste interesse i Smart Cities og Big Data opstået af de allestedsnærværende medier og beskeder, samt den kommercielle adgang til enorme og komplekse mængder informationsmanipuleringssystemer; medier, smart phones og Facebook, for at nævne dominerende eksempler.

Formålet med endagsworkshoppen var at støtte op om mødet mellem forskere og discipliner, og at opfordre til samarbejde, udveksling af syn på situationen og en diskussion af hvilke problemstillinger, der er mest behov for at forstå og tage hånd om på nuværende tidspunkt.

To af de helt store problemstillinger diskuteret var infrastruktur og kontrol af data. Datasystemerne har nemlig ikke kun kommunikative kvaliteter; de er forbundet, gensidigt til sensorer og aktuatorer, og ikke kun som en del af deres umiddelbare interface, men overalt! Og dette skaber en radikal ny situation. De stigende komplekse medierings- og eksklusionspotentialer er en stor udfordring for samfundet, og som med andre store samfundsudfordringer, er det én, der kræver et sensitivt og mangfoldigt apparatur til at forstå og påvirke situationen.

Udover paneldiskussioner om Smart Cities, Big Data, metoder, infrastruktur og kontrol, indeholdt workshoppen to keynotes af Adam Greenfield (Urbanscale/LSE Cities, London School of Economics) og Kaj Grønbæk (Aarhus Universitet).

Forskningsworkshoppen blev arrangeret d. 4. april, Godsbanan Aarhus, af AU Smart Citites og Participatory IT Centre (Aarhus Universitet), i samarbejde med Danish Mobile Media and Communication Research Network. Workshop chairs var: Anja Bechmann og Martin Brynskov.

Klik her for at se programmet for workshoppen.

Efter workshoppen skrev Adam Greenfield dette tankevækkende blogindlæg om Godsbanen og dets relation til Smart Cities begrebet, kaldet Practices of the Minimum Viable Utopia.

Oops, an error occurred! Code: 202403290114517c147a27