Internet Week Denmark 2015 er vel overstået – og der var fart på

AU Smart Cities vil gerne sige tak og på gensyn til de mange deltagere.

Internet Week Denmark blev i år afholdt den 1.-5. juni i Aarhus, hvor festivalen for andet år i træk satte fokus på internettet og dansk internetøkonomi. I den anledning var AU Smart Cities værter for et to-dags arrangement, som blev afholdt på Aarhus Rådhus.

Programmet var fyldt med oplæg og debatter om fremtidens internet, og hvordan det påvirker den moderne byudvikling. Rådhushallen var pakket med gæster fra det private erhvervsliv og den offentlige sektor. Blandt de mange fremmødte var også nogle af smartcity-områdets mest fremtrædende profiler. Blandet andet John Seely Brown, bestyrelsesformand for Deloittes fremtidstænketank Center for the Edge og Jeremy Millard, som er Chief Policy Advisor ved DTI Denmark og Research Fellow ved Brunel University.

Fremtidens byudvikling

Rådhushallen dannede rammen omkring åbningstalerne, og den første på talerstolen var April Rinne. Som chefstrateg i Collaborative Lab og bestyrelsesmedlem i World Wide Web Foundation fortalte hun om sit forskningsarbejde inden for ’fælles forbrug og ’dele økonomi’.

Ud på eftermiddagen fortsatte et intensivt program, hvor Emily Smith fra European Investment Bank præsenterede de nyeste strategier for finansiering af Smart byudvikling. Hun gav indblik i flere af de finansielle instrumenter, som i øjeblikket er under udvikling i Europa kommissionens bank, European Investment Bank.

En stribe andre taler satte i løbet af dagen ord og billeder på flere af de vigtigste emner indenfor digitalisering og Smart byudvikling lige nu: innovativ fremtidssikring, smarte teknologiske løsninger på urbane problemer og internationalt samarbejde.

Et Smart Aarhus

Åbningen bød også på lancering af Smart Aarhus’ nye Wi-Fi tiltag. Den nye trådløse netløsning hedder Eduroam og blev præsenteret af Aarhus’ Borgmester Jakob Bundsgaard. Eduroam har været tilgængeligt i Aarhus siden 1. juni 2015 og er et resultat af et stærkt partnerskab mellem Aarhus by og Aarhus Universitet. Sammen har de gjort Smart Aarhus’ net tilgængeligt for byens borgere og brugere via trådløst internet i alle offentligt bygninger.

Dagen efter blev der minglet og spist brunch i selskab med det Danske Smart City Netværk, som havde linet flere præsentationer op for de fremmødte.

Der var lagt op til en række debatter og oplæg, hvor mange aarhusianske perspektiver blev sat på dagsordenen. Der blev talt om digitalisering, borgerservice-helpdesk løsninger og fremtidens energisystemer.

Open & Agile Smart Cities

Årets aarhusianske fokus på internettet gav også anledning til at tale om AU Smart Cities store igangværende projekt. Den 4. juni 2015 blev seks nye hollandske byer budt velkommen indenfor i AU Smart Cities projektet Open and Agile Smart Cities (OASC).

OASC ønsker at skabe åbne Smarte byer baseret på markeds-behov og fælles standarter for implementering af digitale løsninger i byrummet. Som repræsentant for de nye hollandske byer deltog Katalin Gallyas. Hun er Open Innovation Manager ved CTO Office i Amsterdam og stillede i sin præsentation skarpt på ledelse og innovation i forhold til Open Data projekter.

AU Smart Cities arbejder for at skabe teknologisk bæredygtige løsninger på både praktisk og stratetisk plan. Det betyder, at interessefeltet spænder lige fra internationale tiltag i Europæisk toppolitik, til implementeringen af gode teknologi-løsninger i storbyer. Hele spektret fra gadebelysning til markedsinnovation blev sat i relief af Wolfgang Bernecker, som er Business Initiative Manager fra Zumtobel Gruop. Han udpegede nye typer af lys-løsninger til storbyer og kredsede om samspillet mellem økonomisk effektivitet og miljømæssig bæredygtighed.

På gensyn

Arrangører og frivillige var glade for at se det store opbud af både professionelle netnørder og almindelige internetbrugere og AU Smart Cities glæder sig allerede nu til næste års Internet Week Denmark, med fokus på internet og teknologi.

Mange tak til de mange deltagere og på gensyn næste år!

Oops, an error occurred! Code: 20240423210753de0823e8