Citizen’s Right to the Digital City: Urban Interfaces, Activism, and Placemaking

Marcus Foth, Martin Brynskov og Timo Ojala præsenterer deres nye bog.

[Translate to Dansk:] Citizen’s right to the digital city: Urban interfaces, activism, and placemaking.
[Translate to Dansk:] Cities are for citizens. Digital cities need to rethink the roles of citizens.
[Translate to Dansk:] In a world of great challenges, cities and societies need to rally all resources.

2016 byder allerede på to nye bogudgivelser med relation til AU Smart Cities. Den ene, som præsenteres her, er Citizen’s Right to the Digital City: Urban Interfaces, Activism and Placemaking, og er en samling af opfordringer til at tilbagekræve borgernes ret til den digitale by, redigeret af Martin Brynskov (AU), Marcus Foth (Queensland University of Technology) og Timo Ojala (University of Oulu).

Kapitlerne i denne bog tilbyder en række forskellige analyser af de unikke og stort set uudnyttede kvaliteter i den digitale by såsom deres evne til at nå en mangfoldighed af borgerne og fraværet af automatiserede personaliseringsalgoritmer. De tilbyder også supplerende urbane interfaces og mediekanaler, der kan gøre det muligt for ikke-brugere af konventionelle sociale medier til at deltage på forskellige måder. Kan byrum hjælpe os med at sprænge filtreringsbobler, bryde ud af de sociale mediers ekkokamre og give folk en stemme?

Bogen anerkender urbanittens omfangsrige kollektive og personlige viden, visdom og erfaringer. I lighed med den måde Liam Bannon i 1992 opfordrede til et gennemgribende skift i opmærksomhed "fra menneskelige faktorer til humane aktører" i systemudvikling, kritiserer flere og flere kommentatorer nu den hegemoniske teknologi-centrerede epistemologi indlejret i enhver proprietær smart city tilgang. Denne bog bidrager til denne debat, der er begyndt at overveje alternative metoder, som fokuserer på "smarte borgere" og deres afgørende deltagelse i byskabelse.

Borgere har udviklet sig fra at være forbrugere til medskabere, fra at være stationære kontorarbejdere til mobile urbane nomader. Alligevel omtaler interaktionsdesignere dem ofte kun som "brugere", og arkitekter og byplanlæggere omtaler dem ofte kun som "byens indbyggere" eller "beboere". De er mere end det. Der er behov for at sætte fokus på "livet mellem systemerne," med henvisning til den danske arkitekt Jan Gehls afgørende bog "Livet mellem husene" fra 1971. Med denne udgivelse fortsættes Digital Cities serien, hvis repetoire udvides ved at inddrage urbane interfaces, borgerdreven handling og participatorisk byskabelse.

The Digital Cities serien startede i 1999 og er den længst kørende akademiske workshop serie, der har fulgt den sammenflettede udvikling af byer og digitale teknologier. Tidligere års papers præsenteret gennem Digital Cities er blevet grundlag for essentielle antologier. Værkerne præsenteret i Digital Cities workshop serien har også været formende for et bredt udsnit af nye fagfelter, for eksempel urban informatik, smart cities, pervasive computing, internet of things, mediearkitektur, urbant interaktionsdesign, og senest urban science.

Forskningsbidrag

• Case studier og teoretiske perspektiver fra førende tænkere inden for urban informatik og urban interaktionsdesign.

Marcus Foth, Martin Brynskov og Timo Ojala (eds.) 2016. Citizen’s right to the digital city: Urban interfaces, activism, and placemaking. Springer, Singapore. ISBN 978-981-287-919-6.

Oops, an error occurred! Code: 202403291514192eb7c69c